subota, 6. listopada 2007.

Anaksimandar

Prvi filozof za kojeg se, danas, zna da je napisao djelo u prozi je Tales ov sugrađanin i vjerojatno učenik Anaksimandar (~610.-546. pr. K.). To je djelo zagubljeno, ali čini se da je bilo dostupno u knjižnici u Liceu za vrijeme Aristotela i njegova nasljednika Teofrasta. O Anaksimandrovom životu se malo zna. Kao i začetnik miletske škole, Tales, Anaksimandar se, uz filozofiju, bavio i praktičnim znastvenim radom, te mu se pripisuje da je izradio kartu svijeta koja je vjerojatno bila namjenjena miletskim mornarima na Crnome moru. Takoðer se misli da je vodio osnivanje kolonije pod nazivom Apolonija na obali Crnog mora. Općenito, većina podataka o Anaksimandru potječe od Aristotela i njegovog nasljednika Teofrasta.
U filozofskim promišljanjima Anaksimandar je, uostalom kao I Tales, tragao za posljednjim i temeljnim elementom svih stvari. No, za razliku od svog sugrađanina, smatrao je da počelo ne može biti neka pojedinačna vrsta materija, kao npr. voda, jer je sama voda ili vlaga suprotnost koja zahtjeva objašnjenje. Ako je promjena, rađanje i smrt, rast i raspadanje nadvladavanje jednog elementa na uškrb drugoga, tada uz pretpostavku da je sve u stvarnosti voda teško je shvatiti zašto se ostali elementi nisu kroz vrijeme absorbirali u vodu. Anaksimandar je zbog uočavanja te nesuglasice zaključio da je primarni element, počelo, nešto neodređeno. To neodređeno jest promitivnije od svih suprotnosti i jest ono iz čega one nastaju i u što se vraćaju.
Anaksimandar je taj primarni element, izvornu materiju, nazvao materijalni uzrok. To nije voda, niti jedan drugi od tzv. elemenata, nego je nešto od njih različito i beskonačno, iz čega nastaju sva nebesa i svjetovi. To je apeiron, supstancija bez granica, vječna i bezvremenska i ona zaokružuje sve svjetove. Nadvladavanje jednog elementa nad drugim je prikazano, pomalo poetski, kao napravda, npr. topli element čini nepravdu ljeti, a hladni zimi. Elementima se „naplaćuje" odšteta za nepravdu na način da su absorbirani u Bezgranično. Takav zakon vrijedi sve od ovozemaljskih, pa sve do kozmičkih zbivanja.
Što se tiče podrijetla života Anaksimandar smatra da život potječe iz mora i kroz prilagodbu okolini evoluirali su oblici života kakve mi poznajemo. O podrijetlu čovjeka on predlaže shvaćanje da su u početku ljudi rođeni od neke druge vrste životinja, no dok se druge životinje brzo osamostale i same pronalaze hranu ljudima je puno duže potrebna roditeljska briga, pa da je oduvijek bio takav on (čovjek) ne bi mogao preživjeti do danas. Anaksimandrova učenje pokazuje napredak u odnosu na Talesa jer je nadvladao pridavanje svojstva prapočela jednom određenom elementu osmišljajući apeiron kao ono iz čega sve postaje.

1 komentar:

Anonimno kaže...

u ime Sofije jedan komentar:

postoje neki nalazi da je Anaksimandar bio i stariji od Talesa, čak tamo do Homera oko 800. pne pa
će ga neki smatrati uistinu prvim filosofom.